Savjeti

Savjeti za pisanje životopisa

Učinkoviti savjeti za sastavljanje uvjerljivog životopisa.

Životopis je Vaša posjetnica, neka bude upečatljiv.

Traženje posla može biti složen proces. Iako su u toj potrazi umrežavanje i intervjui od ključne važnosti, Vaš je životopis često prvo što Vaš potencijalni poslodavac vidi u vezi s Vama.

Zato on postaje Vaša posjetnica.

I pored toga što je samo sažetak Vašeg profesionalnog iskustva, dobar životopis je alat kojim si omogućavate izlazak na tržište – upravo zbog njega možete biti pozvani na intervju ili završiti među „odbijenim“ kandidatima.

Kao vodeća svjetska kompanija za pružanje rješenja u svijetu rada, Adecco je pregledao milijune životopisa. Znamo zbog čega se jedni ističu u odnosu na druge. Međutim, iako nema formule za sastavljanje životopisa koji će Vam jamčiti dobivanje posla iz snova, postoje stvari koje možete učiniti kako bi se Vaš životopis isticao među ostalima.

Dužina Vašeg životopisa treba se temeljiti na iskustvu i vrsti posla koji tražite.

Izgled je pola posla

Kao prvo, morate odlučiti o obrascu i dužini svog životopisa. Vodeći brigu o svim informacijama koje trebate uključiti, važno je urediti ga na pametan, čitateljima dostupan način. Također je ključno da ga pažljivo pregledate – životopisi s pravopisnim pogreškama često se prvi odbacuju. Predstavnici kompanija za traženje i odabir osoblja i poslodavci prolaze kroz stotine životopisa da bi popunili jedno radno mjesto. Učiniti da im – iz pravih razloga – baš Vaš zapne za oko, od ključne je važnosti.

Kronološki i funkcionalni način

Dva su glavna načina pisanja životopisa – kronološki i funkcionalan. Iako svaki od njih ima vlastiti niz dobrih strana, način koji Vi na kraju odaberete trebao bi se temeljiti na Vašem radnom iskustvu i na poslu koji tražite.

  • Prema datumima

Kronološki životopisi su savršeni za sve koji imaju puno iskustva u jednom području i koji traže posao u istom području. Ova vrsta životopisa uključuje cilj ili sažetak o poslu koji tražite, te kronološki popis prethodnih zaposlenja, počevši od posljednjeg radnog mjesta.

  • Prema ključnim točkama

Funkcionalni životopis usmjeren je na Vaše sposobnosti na način savršen za nove zaposlenike – poput onih koji su nedavno diplomirali.

Usmjeravajući pažnju potencijalnog poslodavca na svoje relevantne vještine, više ističete svoj potencijal nego radno iskustvo. Takvi funkcionalni životopisi odlična su opcija za sve koji imaju praznine tijekom svog radnog iskustva ili čije se iskustvo ne poklapa savršeno s nekim radnim mjestom. 

Koliko je predugo?

Nema definitivnog odgovora na to koliko dug ili kratak životopis treba biti. Dužina Vašeg životopisa treba se temeljiti na iskustvu u vrsti posla koji tražite. Ovdje su neke temeljne upute koje trebate slijediti kako bi bili sigurni da je Vaš životopis odgovarajuće dužine.

  • Ponekad manje predstavlja prednost

Općenito, svi koji su novi na tržištu rada ili oni koji prelaze iz jednog područja u drugo, trebali bi se držati životopisa od jedne stranice.

  • U nekim drugim slučajevima malo više je OK

Oni s barem deset godina iskustva povezanog s poslom koji traže, ili svi čije područje rada zahtijeva tehničke ili inženjerske vještine, trebali bi se opredijeliti za životopis od dvije stranice. To bi dalo dovoljno prostora da se sve važne informacije predstave na čitljiv način.

  • Raspišite se

Jedino bi direktori ili viši menadžeri s dugim listama postignuća u svom području rada – ili akademski ili znanstveni djelatnici čije iskustvo uključuje brojne publikacije, licence ili patente – trebali slati životopise od tri ili više stranica. Kada je prikladan životopis na više stranica, nakon druge stranice može se koristiti prilog. To tražiteljima posla omogućava uključivanje potpunog dokumenta ovisno o uvjetima za određeni posao.

Bez obzira na način pisanja i dužinu Vašeg životopisa, potrebno je imati na umu sljedeće:

  • Jezgrovitost

Zapamtite, Vaš životopis nije autobiografija; njegov je cilj da Vas kandidira za posao koji želite, zato uključite samo informacije ključne za radno mjesto za koje se prijavljujete.

  • Jednostavnost je najbolja

Način pisanja i dužina malo znače ako je životopis teško čitati, stoga se potrudite da obrazac bude jasan i profesionalan. Poslodavci obično potroše 15 sekundi ili manje na pregledavanje životopisa pa zato upotrebljavajte natuknice i podebljani font da privučete njihovu pažnju i naglasite ključne vještine i nazive poslova. Izbjegavajte kurziv jer ga je često teže čitati.

  • Ne izostavite bitne informacije na „samom početku“

Budući da moraju pročitati stotine životopisa, voditelji ljudskih resursa troše ograničenu količinu vremena pregledavajući svaki od njih. Morate prenijeti svoju poruku odmah i uvjeriti ih da su Vaše vještine i iskustvo ono što traže. Pazite da su ključne informacije ili navedene prve ili iznesene na način da se ističu.

  • Budite iskreni

Prilikom pregledavanja životopisa potencijalni poslodavci su oprezni u pogledu pretjerivanja o vještinama ili rezultatima. Preuveličavanje postignuća njima može biti upozorenje, a Vama se može obiti o glavu tijekom intervjua – ili Vas onemogućiti da uopće dođete na intervju. Stoga, budite iskreni; čak i ako Vaša uljepšavanja prođu kod predstavnika kompanije za traženje i selekciju osoblja ili kod potencijalnog poslodavca, sami sebe pripremate za neuspjeh jer pogrešno predstavljate sebe i svoje sposobnosti.

Koji je Vaš cilj?

Vrsta posla koji tražite i količina iskustva koju posjedujete trebaju odrediti da li je cilj potreban. Na primjer, oni sa dugom listom postignuća u odabranim područjima svoga rada u sažetak kvalifikacija mogu uključiti opis cilja svoje karijere, dok će kod ostalih relevantno radno iskustvo jasno označiti koji je njihov cilj.

Međutim, za ljude koji tek ulaze u svijet rada ili mijenjaju polje rada, radno iskustvo možda neće jasno prikazati krajnji cilj karijere. Cilj pruža krasnu priliku da se istakne radno mjesto za koje ste zainteresirani. Držite se ovih pravila prilikom pisanja o cilju:

  • Istaknite svoju potencijalnu vrijednost

Svakako naglasite vrijednost kojom biste pridonijeli kompaniji, a ne razloge zbog kojih želite taj posao. Potencijalni poslodavci traže nekoga tko će unaprijediti organizaciju, a ne vlastiti životopis.

  • Ključna je jasnoća

Izbjegavajte izjave koje samo daju nejasne nagovještaje o ciljevima Vaše karijere. Umjesto toga, precizirajte upravo ono što tražite. Ako imate više od jednog cilja u karijeri, svakako za svaku poziciju kreirajte različite ciljeve.

  • Ostanite usredotočeni na cilj

Budimo realni; prostor na kojem radite je ograničen pa ga zato ne trošite ispisujući dugačke ciljeve. Uključite naziv posla ili cilj, a zatim budite kratki i jednostavni. Budite izravni i nemojte okolišati.

  • Birajte riječi

Više od svega, Vaš bi cilj trebao biti napisan na način da se podudara s ciljem voditelja ljudskih resursa. Stoga birajte riječi i izraze koji će prenijeti poruku o podudaranju Vaših prednosti i njegovih ciljeva. Koristite, na primjer, aktivne riječi poput „razvijati“ i „doprinijeti“, ili uključite izraze iz oglasa za posao kako biste bili na tragu potreba voditelja ljudskih resursa.

Kada pokažete da ste bili efikasni na prethodnom radnom mjestu budućem poslodavcu jasno pokazujete što možete učiniti za njih na novom radnom mjestu.

Ključan je sadržaj

Iako je formatiranje važan element pisanja životopisa, osmišljen tako da Vas dovede do intervjua, nikakva količina uljepšavanja loš životopis neće učiniti dobrim. Stoga, prije nego što sjednete kako biste sastavili svoj životopis, napravite popis svojih vještina i postignuća te svakako uključite sve relevantne pojedinosti.

  • Preskočite opis radnog mjesta

Nema potrebe da prepisujete opis svakog svog prethodnog radnog mjesta. Nabrajanje svih Vaših zaduženja nije ni izbliza toliko važno koliko prenošenje pojedinosti o Vašem obavljanju tog posla.

  • Ne zaboravite dodati podatke za kontakt

Oni se obično stavljaju na vrh vašeg životopisa i trebaju uključivati adresu na koju primate poštu, telefonski broj i adresu e-pošte. Telefonski broj i adresa e-pošte s Vašeg sadašnjeg radnog mjesta nisu prikladni.

  • Kvantificirajte svoje rezultate

Kad god je moguće, uključite iznose u kunama (HRK). Ako ste upravljali velikim budžetom ili sklopili veliki ugovor, svakako to spomenite – poslodavci žele vidjeti što ste napravili, a brojevi su odličan način da im to pokažete.

  • Znajte brojeve

Isto tako, ako su broj ljudi kojima ste upravljali ili programa koje ste razradili značajan, usredotočite se na tu informaciju. Pokazujući da ste dobro iskoristili svoje vrijeme na nekom drugom poslu pomažete poslodavcima da si predoče što možete učiniti za njih.

  • Spomenite iskustvo „izvan posla“

Svakako naglasite sve vještine, obrazovanje, rad za društvenu zajednicu/ dobrovoljni rad ili dodatno školovanje značajno za Vaše područje rada ili ono koje potencijalni poslodavac može smatrati prednošću. Uključite sve svoje značajne profesionalne nagrade, priznanja ili postignuća.

  • Ključan je profesionalizam

Uključivanje fotografija, hobija nevezanih za posao ili osobnih informacija je nepotrebno.

Pazite na svoje riječi.

Neka Vaše jezično izražavanje radi za Vas na način da znate koje riječi treba uključiti u životopis.

  • Snažne riječi

Važno je uključiti sve riječi koje govore o Vašoj sposobnosti da radite s drugima, budete proaktivni i obavite posao na pravovremen i precizan način bez obzira na okolnosti. Zato svakako koristite riječi poput „timski rad“, „fleksibilnost“, „orijentiran na detalje“ i „samo-motiviran“ – one predstavljaju ključne vještine koje poslodavci traže.

  • Slabe riječi

Treba izbjegavati riječi koje ne potvrđuju da ste sposobni dokazati svoje talente i vještine. Skraćenice i akronimi mogu zbuniti potencijalnog poslodavca koji nije upoznat s tim izrazima. Osobne zamjenice su također nepotrebne – ne trošite prostor na riječi „ja“, „mene“ ili „moje“.

  • Odbacite niječne oblike

Izbjegavajte davati negativne komentare o prošlim iskustvima. Ako postoji teška tema koju morate dotaknuti, kao što je otkaz na prethodnom poslu, ostavite to za intervju. Niječni oblici upast će u oko potencijalnom poslodavcu i mogu Vam onemogućiti ulazak u sljedeći krug natjecanja.

  • Povratak osnovama

Svakako je najvažnije da životopis bude dobro napisan. Pravopisne i gramatičke pogreške su neprihvatljive – one upozoravaju potencijalnog poslodavca na mogućnost da niste onoliko orijentirani na detalje koliko tvrdite. Kvalitetan, profesionalan životopis pokazuje poslodavcima da ste sposobni za njih obavljati posao na vrhunski način.

Imate samo jednu priliku za ostavljanje prvog dojma – neka to odigra ulogu.

Svrha izvrsnog životopisa je potaknuti potencijalnog poslodavca da Vas pozove na intervju. Svrha dobrog motivacijskog pisma je navesti poslodavca da pročita Vaš životopis.

  • Budite upoznati sa svojim čitateljima

Uvijek imajte na umu kome se obraćate dok pišete motivacijsko pismo. Prilagodite ga poziciji i kompaniji.

  • Budite jednostavni

Vaše motivacijsko pismo ne smije biti duže od jedne stranice na kojoj trebate objasniti svoj interes za posao i naglasiti svoje najvažnije kvalifikacije. Istaknite nekoliko ključnih činjenica iz životopisa koje biste željeli naglasiti.

  • Ostavite dojam početkom pisma

Budite sigurni da je početak Vašeg pisma dojmljiv. Za privlačenje čitateljeve pažnje imate samo jednu ili dvije rečenice. Zato dobro iskoristite svoje početne retke.

  • Preuzmite kontrolu

Poslodavcu dajte do znanja da ćete im se naknadno javiti u određenom vremenskom roku. Ostavite svoje podatke za kontakt za slučaj da Vam se žele javiti ranije.

  • Pismo nije osobno već poslovno

Uvijek pravilno slijedite poslovni protokol. Poštujte standardni obrazac pisma, pišite gramatički pravilno, provjerite pravopis i budite sigurni da ste se potpisali.

Nemojte se izgubiti u nedovršenosti.

Kada ste poslali životopis, primamljivo je sjediti skrštenih ruku čekajući odgovor, no značajan dio potrage za poslom obuhvaća i popratno informiranje.

  • Pričekajte tjedan dana

Mnogi se savjetnici za traženje i selekciju slažu da je najbolja ideja pričekati najmanje tjedan dana prije traženja povratne informacije o životopisu. Tako će najvjerojatnije stići u ruke prave osobe.

  • Pokušajte poslati e-mail

Kratki e-mail odličan je način dobivanja informacija.

  • U predmet stavite svoje ime i prezime te naziv radnog mjesta za koje ste se prijavili.
  • Sastavite poslovni dopis u kojem ćete kratko ponoviti da ste zainteresirani za posao i ponovno navesti svoje kvalifikacije.
  • Ponovno priložite životopis.
  • Pažljivo pregledajte e-mail.
  • Nazovite ih

Ako Vam pomaže savjetnik za traženje i selekciju i ako se odlučite za traženje informacija putem telefona, najvažnije je da vježbate! Posljednja stvar koja Vam se treba dogoditi je da ispadnete neprofesionalni; zato isplanirajte – možda čak i napišite – što ćete reći prije no što nazovete.

  • Uvijek kontaktirajte sa svojim savjetnikom za traženje i selekciju, a ne s osobom odgovornom za ljudske resurse. Većina voditelja ljudskih resursa ne žele da ih kandidati izravno zovu – upravo zbog toga su tražili usluge traženja i selekcije osoblja.
  • U telefonskom razgovoru se predstavite imenom koje ste naveli u svojem životopisu – bez nadimaka; spomenite da ste nedavno predali životopis i navedite poziciju koja Vas zanima. Pitajte jesu li primili Vaš životopis i da li još uvijek razmatraju kandidature za tu poziciju.
  • Ako Vam se javi telefonska sekretarica, pokušajte ponovno. Uvijek je bolje razgovarati s nekom s osobom nego ostavljati poruke.
  • Zapamtite da nema potrebe za neprestanim zvanjem. Neka Vaši pozivi budu kratki, ugodni i što sažetiji.

Dobra popratna reakcija je bitan dio procesa traženja posla.

Adecco savjeti za pisanje životopisa